Saturday, July 25, 2020

Farheen Ujjan Effective Writing Translation

Name: Farheen Ujjan

Batch: MMC/2k20

Roll No: 66

Topic: The Keys to Effective Writing

Medium: English to Sindhi

Words in original text: 993

Words in translation: 1167

 

نالو : فرحين اڄڻ

رول نمبر : 66

بيچ : MMC/2k20

ميڊيم : سنڌي

انگريزي لفظن جو تعداد: 993

سنڌي ترجمي ۾ لفظن جو تعداد: 1167

 

 

                         The Keys to Effective Writing       

 

مضمونن ۽ مقالن کي حل ڪرڻ جون ترڪيبون:

اسڪول، ڪاليج، يا نوڪري ۾ ڪاميابي لاء لکڻ جي مھارت ضروري آھي. جيڪڏھن مضمون ۽ مقالا توھان کي زور ڏئي اجاگر ڪرن ٿا، ذھن ۾ رکو، لکڻ صرف ھڪ آخري نتيجو نه آھي پر ھڪ عمل پڻ آھي جيڪو توھان جي خيالن ۽ سوچن جي ترقي ۾ مدد ڪري ٿو. دماغي سوچن جي عنوانن کان شروعات، معلومات گڏ ڪرڻ، تمام گھڻا نوٽس وٺڻ ۽ ڪيترائي سوال پڇڻ. پنھنجي نوٽس ۽ ذريعن کي منظم ڪيو جڏھن پنھنجي موضوع تي ترقي ڪندي نمونن ۽ رشتن کي ڳولھيندا، ڏسو ته ڪھڙو نتيجو نڪري سگھي ٿو. پنھنجي ھم جماعتن يا استاد سان پنھنجي خيالن تي بحث ڪيو ۽ ڪوشش ڪيو. نئون تناظر توھان جي سوچ کي ڌڪ ڏيڻ ۽ پنھنجي رفتار کي جاري رکڻ ۾ مدد ڪري سگھي ٿو.

 

پنھنجي لکڻ کي ترتيب ڏيو:

توھان لکڻ دوران ٽريڪ تي رھڻ ۾ مدد لاء ھڪ خاڪو ٺاھيو جنھن جي بنيادي نقطن کي سڃاڻڻ ۽ توھان جيڪو نتيجو اخذ ڪرڻ چاھيو ٿا ته بنيادي مضمون ۽ مقالي جو خاڪو پنھنجي ذھن ۾ رکو.

 

تعارف:

تعارف توهان جي پڙهندڙ کي مضمون جي ارادي جو هڪ خيال ڏي ٿو ، جنهن ۾ هڪ بنيادي بيان به شامل آهي ته مضمون ڇا تي بحث ڪندو.

 

باڊي/جسم:

جسم ثبوت پيش ڪري ٿو جيڪو توهان جي خيال جي حمايت ڪري ٿو. صحيح نموني مثال ڏيو ۽ عام شين کان پاسو ڪيو.

 

نتيجو:

نتيجو ننڍو ھجي ۽ جيڪو توھان باڊي ۾ بيان ڪيو ان جو احساس ڏي.

 

ڪچو مسودو:

توهان شايد ڳولي سگهو ٿا جئين توهان لکيو آهي ته توهان هڪ مختلف خيال سان ختم ڪيو ٿا ان کان جيڪو توهان شروع ڪيو. جيڪڏهن توهان جو پهريون موضوع يا نتيجو اھميت نٿو رکي ، ان کي تبديل ڪيو. جيڪڏهن ضروري هجي ته پنهنجو پاڻ کي ٻيهر ٽريڪ تي آڻڻ لاءِ پنهنجو خاڪو ٻيهر لکو.

 

لکڻ جا ٻيا اهم طريقا:

پنهنجن سامعين کي ذهن ۾ رکو عام پڙهندڙ لاءِ لکو ، جيستائين توهان جو استاد توهان کي ٻي صورت ۾ نه ٻڌائي.

"عام پڙهندڙ" عام طور تي ڪنهن کي به ان جي سراسري ھوشياري کي چئي سگھجي ٿو.

 

لغت کان واقف ٿيو:

پنھنجي موضوع جي لغت کان واقف ٿيو.  مثال طور، افسانه ، ڊراما ۽ شاعري بابت لکڻ دوران، تنقيدي ليکڪ لفظ استعمال ڪندا آهن جهڙوڪ: نحو ، سر ، فڪر ، آواز ، ڳالهائيندڙ ، ۽ ٿيسز.

 

بھتر ۽  پروف ريڊ ڪريو:

جڏهن توهان مڪمل ڪري چڪا آهيو ، هڪ وقفو وٺو ته توهان تازين اکين سان پنهنجي لکڻ ڏانهن واپس اچي سگهو.

 

پنهنجو پاڻ کان پڇو:

*ڇا لکڻ صاف آھي؟

*ڇا خيالن کي سمجھندا؟

*ڇا منھنجون سڀ ضرورتون پوريون ٿيون؟

*ڇا مان دھرائڻ کان پاسو ڪيو؟

*ڇا مون مناسب گرامر ۽ *اسپيلنگ استعمال ڪئي آھي؟

*زور سان پڙھو ۽ ڏسو اھو ڪيئن ٿو لڳي؟

پنھنجو مسودو ٻين کي ڏيکارڻ لاء ڪافي وقت ڇڏي ڏيو. جيڪڏھن ممڪن ھجي ته پنھنجي اسڪول جي لکڻ وارو مرڪز استعمال ڪريو

 هڪ نئون نقطو توهان جي ڪاغذ کي چمڪائڻ ۾ مدد ڪري سگهي ٿو ، ۽ غلطين کي پڪڙي سگهي ٿو.

 

وڌيڪ پڙھو:

جيڪو توھان پڙھيو آھي ان جو اثر ان تي پئي ٿو ته توھان ڪيئن لکو ٿا ۽ بغير ان جي آغاھي جي توھان پنھنجا استاد ٿي سگھو ٿا.

 مثال طور: جيڪڏھن توھان لکڻ کان پھريان گريٽ ايڪسپيڪٽيشن/عظيم اميدن کي پڙھو ٿا ته توھان جي لکڻي شايد چارلس ڊڪسن وانگر لڳڻ شروع ٿي ويندي. يقينن اهو ساڳيو ئي ٿيندو جيڪڏهن توهان ”ٽين پيپل/نوجوان ماڻهو“ پڙهندا آهيو.

 ياد رکو ته ڇا پڙهو؟ جيڪڏهن توهان هڪ ڪتاب پسند ڪيو جيڪو توهان ڪلاس ۾ پڙهو ٿا، پنهنجن استادن کان پڇيو ته هو ٻيا ان جھڙا ڪتاب توھان کي ٻڌائن.

 يا ساڳي ليکڪ پاران وڌيڪ پڙهو. عظيم پڙهائي جي خيالن لاءِ اسان جي101 گريٽ بڪس جي فھرسٽ جي پڙتال ڪريو

 پڙهڻ پڻ بهترين طريقو آھي لکڻ وارن جو بلاڪ فتح ڪرڻ لاء. پڙهڻ سان توهان جي دماغ جي مشق ٿئي ٿي ۽ توهان جي خيالن کي ٻيهر هلڻ ۾ مدد ملي ٿي. يقينن ، ليکڪرن جي روڪ کي روڪڻ جو هڪ بهترين

طريقو وڌيڪ لکڻ آهي.

 

وڌيڪ لکو:

توهان اڳ ۾ به ٻڌو آهي ، پر هي مشورو ڪڏهن به پراڻو نه ٿئي ٿو: مشق صحيح بڻائي ٿي

وڌيڪ توهان لکندا ، وڌيڪ بهتر توهان حاصل ڪندا، ۽ جئين توهان جون صلاحيتون بهتر ٿين ، تيئن توهان کي مزو پڻ ايندو. هي ڪجهه طريقا آهن جيڪي ڪجهه شاگرد ڪلاس روم کان ٻاهر لکندا آهن جن تي توهان غور ڪرڻ چاهيندا:

• پنهنجي خيالن ۽ ڏينهن جي واقعن جو هڪ جرنل رکو.

• پنهنجي دوستن لاءِ اهم موضوعن تي هڪ زين شروع ڪريو.

• توهان پڙهيل رسالن ۽ اخبارن جي ايڊيٽر ڏانهن خط لکو،

جڏهن توهان لکڻ جي عادت ۾ آهيو - ڪابه ڳالهه ناهي ته اها ڪهڙي قسم جي آهي - ڪاغذ ۽ مضمونَ گهڻا مشڪل نه لڳندا.

 

خبر لکڻ جي روايتي جوڙجڪ:

آچر جي اسٽار ٽائمز نيوز پيپرس  ان ايجوڪيشن مان ڪرس ميڪلن جي مهرباني سان،

 

1. پنج ڊبليو ۽ ھڪ ايڇ:

صحافي پنج ڊبليو ۽ ايڇ سان واسطو رکن ٿا(ڪير، ڇا ، ڪڏهن ، ڪٿي ، ڇو ۽ ڪيئن).

ڪو به خوشخبري آرٽيڪل انهن سڀني جا جواب فراهم ڪندو.

پنهنجي پسند جي آرٽيڪلز ۾ پنج ڊبليو ۽ ايڇ کي ڳوليو. جيڪڏهن هڪ يا وڌيڪ گم آهن ته انهن سببن جي وضاحت ڪيو جيڪي ڇو جي وضاحت ڪري.

 

2. لکڻ جو انورٽڊ پئرامد انداز:

هن انداز جي اثر کي واضح ڪرڻ لاءِ آرٽيڪل چونڊيو ۽ بنيادي حقيقتن کي لسٽ ڪري ترتيب ڏيو جيئن رپوٽر انهن کي پيش ڪري ٿو. ھاڻي لسٽ کي ٻيھر دائمي ترتيب سان لکو. ٻن فهرستن جي ڀيٽ ڪريو. اختلافن تي بحث ڪريو.

 

3.زاويه/اينگلز:

خبر لکڻ ۾ زاويه هڪ ڪهاڻي پيش ڪرڻ جو انداز اختيار ڪيو ويندو آهي. مثال طور ، سندريلا جي ڪهاڻي ۾ ڪيترائي ممڪن زاويه آهن.

• شهزادو زندگي جي محبت سان ملندو آهي.

• ماٽيلي ڀيڻ وحشي ارواھ ڪيو.

 • ايس پي سي اي ڪوئن سان بدسلوڪي جي نظر ثاني ڪئي.

• شهرين جو سروي ´جوتن جي سائيز جو عجيب نتيجو آھي.`

• اميرن جي ڪهاڻي جا راڳ.

• محلات فوٽمينز يونين جي اوورٽائم قيمت بابت هڙتال.

. پنهنجي اخبار ۾ مختلف قسمن جي زاوين جا مثال ڳوليو. هر مضمون ڪلپ ڪيو ۽ پنهنجي ئي لفظن سان گڏو گڏ وضاحت ڪريو ته ڪهڙو زاويه آهي.

 

. خبر ڪهاڻي لاءِ ھڪ موضوع چونڊيو جئين ڪيميائي خرابي. گروپن ۾ ممڪن زاويه تي بحث ڪيو جيڪو ان کي پيش ڪرڻ ۾ کڻي سگهجي. پنهنجي گروپ جي زاوين کي واپس ڪلاس ڏانهن رپورٽ ڪريو. ڏسو ته ڪيترا ڪلاس سان آيا هئا.

. ڪيترن چونڊيل مضمونن لاءِ ٻين زاوين بابت فيصلو ڪيو جيڪي اڳتي هلي ڪهاڻيون لکڻ ۾ مددگار ثابت ٿي سگهن ٿا.

 

 4 تعارف:

تعارف هڪ خبر ڪهاڻي جو پهريون جملو آهي. تعارف جون بنيادي ضرورتون اهي آهن ته:

پڙهندڙ جي توجه پڪڙيو

• مرڪزي خبر جي نقطي تي ڌيان ڏيو ('ڇا')

• مختصر رھو - 25 لفظن کان وڌيڪ نه.

• فعال استعمال ڪريو (ڪتو ڪوئي کي ماري ٿو) غير فعال (ڪوئو ڪتي کان ماريو ويو آھي).

 • مخصوص ۽ واضع رهو.

 • سادي ٻولي استعمال ڪريو.

 مٿين معيارن کي استعمال ڪندي اڄوڪي مقالي ۾ تعارف جي چونڊ جو تجزيو ڪيو.

اهي ڪئين ريٽ ڪندا؟ 


Practical work carried under supervision of Sir Sohail Sangi, at Institute of Media & Communication Studies, University of Sindh, Jamshoro, Sindh Pakistan

 

 

Original 

The Keys to Effective Writing

Tips for Tackling Your Essays and Papers

Writing skills are essential for succeeding in high school, college, and at a job. If essays and papers stress you out, keep in mind, writing is not just an end result, but also a process that helps you develop your ideas and think logically.

Getting Started

Begin by brainstorming topics, collecting information, taking a lot of notes, and asking a lot of questions. Keep your notes and sources organized as you go.

When developing your topic, look for patterns and relationships. See what conclusions you can draw. Try discussing your ideas with classmates or your teacher. A new perspective can help shake up your thinking, and keep your momentum going.

Organize Your Writing

Develop an outline to help you stay on track as you write, identifying your main points and what you want to conclude. Keep in mind basic essay and paper structure:

          The introduction should give your reader an idea of the essay's intent, including a basic statement of what the essay will discuss.

          The body presents the evidence that supports your idea. Use concrete examples whenever and avoid generalities.

          The conclusion should summarize and make sense of the evidence you presented in the body.

The Rough Draft

You may find as you write that you end up with a different idea than the one you began with. If your first topic or conclusion doesn't hold water, be open to changing it. If necessary, re-write your outline to get yourself back on track.

Other important writing tips:

          Keep your audience in mind.
Write for the general reader, unless your teacher tells you otherwise. "The general reader" refers to anyone of average intelligence with a fairly sound, basic education.

          Get acquainted with the vocabulary.
Become familiar with the vocabulary of your subject. For example, when writing about fiction, drama, and poetry, critical writers use words such as: syntax, tone, attitude, voice, speaker, and thesis.

Refine and Proofread

When you're done, take a break so you can come back to your writing with fresh eyes. Ask yourself:

          Is the writing clear?

          Do the ideas make sense?

          Are all of my requirements fulfilled?

          Did I avoid repetition?

          Have I used proper grammar and spelling?

          How does it sound read out loud?

Leave enough time to show your draft to others -- use your school's writing center, if possible. A fresh perspective can help you polish your paper, and catch inconsistencies and mistakes.

Read More

What you read influences how you write and can become your teacher without you being aware of it. For example, if you read Great Expectations before writing a paper your writing will probably start to sound similar to Charles Dickens'. Of course the same goes if you read "Teen People."

Note sure what to read? If you liked a book you read in class, ask your teachers to recommend others like it, or read more by the same author. For ideas on great reading check out our 0,---,%20Great%20Books"101 Great Books list.

Reading is also a great way to conquer writers' block. Reading helps exercise your mind and get your ideas moving again. Of course, a great way to prevent writers' block is to write more.

Write More

You've heard it before, but this advice never gets old: practice makes perfect. The more writing you do, the better you'll get. And as your skills improve, so will your enjoyment. Here are a few ways some students write outside the classroom that you might want to consider:

          Keep a journal of your thoughts and the events of the day

          Start a zine with your friends on topics important to you

          Write letters to the editor of the magazines and newspapers you read

When you're in the habit of writing -- no matter what kind of writing it is -- papers and essays won't seem as difficult.

The Traditional Structure of News Writing

With thanks to Chris McLean from Sunday Star Times, Newspapers in Education.

          THE 5Ws AND THE H
Journalists are concerned with the 5Ws and the H (who did what, when, where, why and how). Any good news article will provide answers to all of these. Practise finding the 5Ws and the H in the articles of your choice. If one or more is missing suggest reasons that might explain why.

          THE INVERTED PYRAMID STYLE OF WRITING
To illustrate the effect of this style choose an article and list the main facts in the order the reporter presents them. Now rewrite the list in chronological order. Compare the two lists. Discuss the differences.

          ANGLES
In news writing the angle is the approach taken in presenting a story. For example, in the story of Cinderella there are many possible angles for a story:

          Prince meets love of life

          Stepsister treated brutally

          SPCA looks into maltreatment of mice

          Survey of citizens' shoe sizes has strange results

          Rags to riches story

          Palace Footmen's Union strike about overtime rates.

 

          Find examples of different types of angles in your newspaper. Clip each article and alongside in your own words explain what the angle is.

          Choose a topic for a news story such as a chemical spill. In groups discuss possible angles that could be taken in presenting it. Report your group's angles back to the class. See how many the class came up with.

          For several chosen articles decide on other angles that could be taken in writing follow-up stories.

          INTROS
The intro or introduction is the first sentence of a news story. The basic requirements of the intro are that it should:
Grab the reader's attention

          Concentrate on the main news point (the 'what')

          Be short - no longer than 25 words

          Use active (Dog kills rat) not passive (Rat killed by dog) verbs

          Be specific and clear

          Use simple language

Analyse a selection of intros in today's paper using the above criteria. How do they rate?

 

Practical work carried under supervision of Sir Sohail Sangi

Department of Media and Communication studies University of Sindh, Jamshoro 

 ,FarheenUjjan#

بیٹ رپورٹنگ Rabia Jalies Translation

Name: Rabia Jalies  Ahmed     Batch: MMC 2K20  Roll No: 44

Topic: BETTER BEAT REPORTING                 Medium: Urdu

Words in original text: 1281  Words in translation: 1371

 

BETTER BEAT REPORTING -1

 

بیٹ رپورٹنگ بہتر

وہ رپورٹرز جو مخصوص بیٹ کا احاطہ کرتے ہیں وہ زیادہ سیاق و سباق کے ساتھ مزید کاروباری کہانیاں تیار کرسکتے ہیں۔ ایک چھوٹے نیوز روم اپ کیسے بیٹ کا کم سرانجام دینگے

بیٹ کو کس طرح  نافذ  کیا جائے.

مقامی ٹیلی ویژن کی خبروں میں بیٹ کا نظام موجود ہے، لیکن وہ اب بھی مستثنیٰ ہیں، اصول پرست  نہیں۔ جبکہ بہت سارے اسٹیشنزمیں میڈیکل رپورٹر یا صارف رپورٹر ہوتا ہے، لیکن ایسا اسٹیشن ملنا کم ہی ہوتا ہے جہاں زیادہ تر رپورٹرز کو کام نہیں کام نہیں سونپا گیا ہو۔

لیکن ایک نیوز ڈائریکٹر کا کہنا ہے کہ، جب تک کہ آپ اسائنمنٹ ڈیسک کے ذریعہ رپورٹرز کو کسی بریکنگ نیوز، منصوبہ، واقعات اور اخباری کہانیاں پر کام نہ کرائیں، آپ کو بیٹ کے نظام میں جانا پڑے گا۔ سوال یہ ہےکیسے؟ یہاں کچھ بیٹ سسٹم کی تعمیر کے لئے کچھ نکات اور مشورے ھیں۔

فیصلہ کریں کہ آپ کے علاقے میں کس طرح کے بیٹ بہتر کام کرے گی۔ بڑے جغرافیائی علاقوں پر محیط اسٹیشنیں محل وقوع کے مطابق بیٹ کو ترتیب دیتی ہیں۔ یہ لاجسٹک کو آسان بنا سکتا ہے لیکن اس کا مؤثر مطلب یہ ہے کہ آپ کے پاس ابھی بھی ایک ایسے رپوٹرز موجود ہیںجو کم چیزوں کو مدد نظر رکھتے ہوئے بات کرتے ہیں۔ موضوعی بیٹرپورٹرز کو کچھ مہارت پیدا کرنے کی اجازت دیتی ہے تاکہ وہ کہانیوں کو سیاق و سباق میں شامل کرسکیں اور موازنہ کرسکیں کہ آپ کے علاقے میں مختلف کمیونٹیز اسی طرح کے حالات سے کیسے نمٹتی ہیں۔

فیصلہ کریں کس بیٹ پر کم کریں گے دیکھیں کہ کس جگہ کونسی بیٹ اثر انداز ہوتی ہے۔ غور کریں کہ آپ کی برادری میں سب سے زیادہ اہم بات کیا ہے، سب سے اہم مصلہ کیا ہے، یہ پیسہ کہاں سے آتا ہے اور کہاں جاتا ہے۔

روایتی بیٹ میں تعلیم، صحت، کاروبار، حکومت / سیاست، جرم / عدالتیں شامل ہیں۔ دوسرے بیٹ اسٹیشنوں میں شامل ہیں جن میں ماحولیات، ٹکنالوجی، نقل و حمل، نمو / بڑھاپے، عمر، عقیدے، قدریں فنون، ثقافت وسیع پیمانے پر سوچتے ہیں کہ کیا عنوانات ہر ایک کی زد میں آسکتے ہیں۔

بیٹ کو منصوب کریںاپنے عملے کی دلچسپی اور مہارت کو مختلف عنوانات کے احاطہ کرنے کی ضروریات کے ساتھ ملا کر۔ کچھ نیوز رومز میں، نام نگاروں کو صرف بیٹکے لئے منصوبنہیں کیا جاتا ہے۔ پروڈیوسر، ڈیسک ایڈیٹر، اور فوٹوگرافر مخصوص دلچسپی والے علاقوں میں ترقی کا سراغ لگاسکتے ہیں۔

اپنی توقعات کے بارے میں واضح رہیں۔ رپورٹرز سے اپنی توقعات کے بارے میں واضح رہیں۔ بیٹ رپورٹرز سے عام طور پر توقع کی جاتی ہے کہ وہ اپنی خصوصیات پہ تو کام کریں اور روزانہ بیٹ کی عام کہانیاں بھی دیتے رہیں۔ اگر آپ نمائندے کے لئے عمومی کام پر کام جاری رکھنے کا ارادہ رکھتے ہیں، لیکن آپ توقع کرتے ہیں کہ وہ مخصوص موضوعاتی شعبوں میں ترقی کے اوپری حصے پر رہیں گے، شروع سے ہی اس بارے میں واضح ہوجائیں تو بہت مایوسی سے بچ سکتے ہیں۔

رپورٹر کو ماہر بننے میں مدد کریںوہ مزید مہارت پیدا کرسکیں۔ اصرار کریں کہ وہ وسیع پیمانے پر پڑھیں- نہ صرف اخبارات اور رسائل بلکہ تجارتی ڈائری اور انٹرنیٹ کے مفاداتی گروپس۔ انہیں اپنی شکست میں ملوث سرکاری اور نجی تنظیم کے لئے میل کی فہرست میں شامل ہونا چاہئے۔ اور انہیں معلومات کی آزادی کا باقاعدگی سے استعمال کرنا چاہئے ۔تاکہ وہ بہتر کام سرانجام دےسکیں۔

بیٹ رپورٹرز کی حوصلہ افزائی کریںانھیں وقت دیں کہانیاں بنانے کے لیےدن کا چوتھائی حصّہ کہانی کو بنانے میں کم ہوگا جس کی وجہ سے وہ اپنے علاقائی موضوع کو نظر انداز کر سکتے ہیں ایک ماہ میں ایک بار بہتر ہوگا۔ ایک رپورٹرذاتی طور پر ذرائع سے ملاقات کرے، دستاویزات کو چیک کرے اور عام طور پر آئیڈیاز اور معلومات کو حاصل کرے۔ ہر "بیٹ ڈے" مستقبل کے لئے متعدد کہانی کے خیالات پیدا کرے گا۔

بیٹ رپورٹرز کوتربیت پیش کریںرپورٹرز کو اپنی صلاحیتوں کو بہتر بنانے کے لیے انہیں خاص طور پر مفید ہے کہ ڈیٹا بیس کے ساتھ کام کرنے کی ترتیب دے لیکن آپ یہ بھی چاہتے ہو کہ ایف آئی اے کی درخواست درج کرنے کے لیے چیک ریکارڈ کہاں جاتا ہے صحافیوں کو صحافت کے ایسے گروپوں میں شامل کرنے میں مدد کریں جس سے اپنی مہارت کو بڑھا سکتے ہیں۔ ان میں رپورٹرز اور ایڈیٹر سوسائٹی برائے ماحولیاتی، صحافی ایجوکیشن، رائٹرز ایسوسی ایشن، مذہبی نیوز، رائٹرز ایسوسی ایشن اور دیگر افراد کے مابین صحت کی نگہداشت صحافی کی انجمن شامل ہیں۔

بیٹ رپورٹرز انعام سے نوازیںان کی بیٹ پر بریکنگ نیوز کے لئے۔ کچھ اسٹیشنز تحائف کے طور پر سرٹیفکیٹ سے نوازتے ہیں جبکہ اسٹیشنز بعض کافی زیادہ انعامات مہیا کرنے کی پیش کش کرتے  ہیں۔  اس کا مقصد یہ واضح کرنا ہے کہ اس کام کی قیمت بیک وقت رپورٹر کی کارکردگی ٹیسٹ کا حصہ بنا کر نتیجہ خیز ہونے کے لئے جوابدہ ہے۔

مخصوص بیٹ پر پس منظر

تصویر کو مکمل کرنا

مقامی کاروبار: آپ کے ناظرین کی دلچسپی کا موضوع ہے.نیوز لیب کے سروے میں ہم نے جن لوگوں سے بات کی ان میں سے دو تہائی لوگوں نے کہا ہے کہ اگر اس میں مقامی کاروباری سرگرمیوں اور ملازمتوں کا حصہ ہوتا ہے تو زیادہ سے زیادہ مقامی خبریں دیکھیں گے. دہشت گردی کے خلاف جنگ میں معیشت اور امریکہ کی مصیبت میں سینکڑوں ایسی کہانیاں ہیںجو آپ مقامی کاروباری محاذ پر کر سکتے ہیں انہیں اچھی طرح سے کرنے کے لیے آپ کو کیا جاننے کی ضرورت ہے۔

کاروبار: پر عوامی طور پر دستیاب ریکارڈوں کی جانچ کریں۔ عام کاروباری سائٹوں سے شروع کریں جیسے یاہو فنانس ، ہوور (اعلی درجے کی تلاشوں میں فیس کی ضرورت ہوتی ہے) یا بلومبرگ اسٹاک کی پیش کش، اسٹاک کی قیمت وغیرہ تلاش کریں تاکہ آپ کے ریاستی محکمہ کی محصول میں کارپوریشن فائلنگ ہوسکتی ہے۔ افسران اور اعلی حصص یافتگان، فروخت اور آمدنی، منافع / نقصان کے بیانات، سالانہ رپورٹوں کو تلاش کرنے کے لئے ایس ای سی فائلوں کا جائزہ لیں۔ وقت کے ساتھ رجحانات کو تلاش کریں، نہ صرف موجودہ حالات کا سنیپ شاٹ۔ کمپنی کی اپنی ویب سائٹ چیک کریں۔ یقین نہیں ہے کہ مالی رپورٹیں کیسے پڑھیں؟ آئی بی ایم کا یہ رہنما مدد کرسکتا ہے۔

پروڈکٹ: کمپنی کیا تیار کرتی ہے؟  یہ کس طرح استعمال کیا جاتا ہے اور کس کے ذریعے؟  صارفین یا صارفین کا سراغ لگائیں اور انھیں مصنوع یا خدمات کا جائزہ لینے کے لئے کہیں۔ بہتر کاروبار ، دیکھیں۔

صنعت: کمپنی کس شعبے سے تعلق رکھتی ہے؟  یہ اس شعبے میں کہاں ہے؟ مقامی یا قومی سطح پر  تجارتی گروپوں، کاروباری انجمنوں، معاشی تجزیہ کاروں، ماہرین تعلیم کی جانچ کریں۔  کمپنی کے بڑے حریف کیا ہیں؟  کمپنیاں کس طرح مختلف ہیں؟  پوچھیں کہ کمپنی ان چیزوں کا مقابلہ کیسے کرے گے۔

معاشی اثر: کمپنی کا قصبہ، علاقے یا ریاست کی معیشت سے کیا مراد ہے؟ اس کا درجہ کہاں ہے اور اس میں کیا حصہ ڈالتا ہے؟ ملازمین کی تعداد، تنخواہ، نمو، رجحانات، مستقبل کے منصوبوں کی جانچ کریں۔  چیمبر آف کامرس، مقامی سیاسی رہنماؤں، مردم شماری کے اعداد و شمار سے مشورہ کریں۔

فاتح اور ہارے ہوئے افراد: اس کمپنی کی کامیابی یا ناکامی سے کس کی مدد کی جاتی ہے، اور اس سے کون تکلیف پہنچا سکتا ہے؟  کون شامل ہے اور کون رہ گیا ہے؟

تاریخ: کمپنی کا ٹریک ریکارڈ کیا ہے؟  دیوالیہ پن کی فائلنگ، تنظیم نو، ماضی کی چھٹیوں یا مزدوری کے تنازعات کی جانچ کریں۔ بزنس ویب سائٹوں اور چیٹ رومز جیسے ریجنگ بل یا موٹلی فول کی باتیں کے لئے تلاش کریں۔

        کسے پرواہ ہے؟ اس کمپنی یا پروگرام کو دیکھنے والوں کی توجہ کے قابل کیا بناتا ہے؟  کیا یہ کسی طرح سے انوکھا ہے- پہلا یا اس نوعیت کا واحد ہے؟  مخصوص تفصیلات تلاش کریں جو کمپنی کو ایک ہی فیلڈ یا علاقے میں دوسروں سے ممتاز کرتی ہے۔

پولیس بیٹ سے باخبر رہنا

ٹیلی ویژن کی خبروں کا ایک اہم ذریعہ ہے، لیکن اکثر اس کا پس منظر یا سیاق و سباق کے بغیر ہی اس کا احاطہ کیا جاتا ہے۔نیوز رومز کو جرم سے متعلق رپورٹنگ کا بہتر کام کرنے میں مدد کیلئے، ہم نے کئی معاونین کی تجاویز پر مبنی ایک ٹپ شیٹ تیار کیا ہے۔

بیٹ کوسیکھیں

اعتماد قائم کریں

سیاق و سباق کے لئے کھودو

منظر کو اسکین کریں

Practical work carried under supervision of Sir Sohail Sangi, at Institute of Media & Communication Studies, University of Sindh, Jamshoro, Sindh Pakistan

#RabiaJalies,  

Fahad Ali Finding stories Translation

Name: Fahad Ali                      Batch: 2K20        Roll No : 2K20/MMC/18

Topic: Beat Reporting                                        Medium: Sindhi

Words in original text:  1241                            Words in translation: 1363

 

Beat Reporting -3 : Finding stories

 

Look in new places
Back to the future: Making meetings matter again
Tracking the news: Why a TV station needs a researcher
Getting up to speed: Help new hires learn where to look
Making the most of email: Set up a system that works
News from the outside in: Involve viewers
You Choose the News: Give viewers a say
Your Stories: Listen to viewers

 

 

انھن ماڻھن کي جلد سڃاڻو جيڪي خبر جي ڄاڻ رکندڙ ھجن

 

ماڻھن کي تيزيءَ سان ڳولھڻ واري قوت کي حقير نٿو سمجھي سگھجي. جڏھن ھڪ رپورٽر دروازي طرف ڊوڙي ٿو، اھو عمل محض مددگار ھئڻ کان وڌيڪ اھميت رکي ٿو. اڄڪلھ اھو ضروري به آھي..

اھو ته اڄڪلھ انٽرنيٽ تي ماڻھن لاءِ ڇا موجود آھي ۽ موثر طريقي سان ڳولھا جي سھولتن يا تحقيق سروسز جي ڳالھ ھجي، جن سان اوھانجو مقابلو ھجي، اھڙي سھولت باوجود رپورٽرز ٻاھر نڪري وڃن ٿا ته جيئن تازا ترين خبرون حاصل ڪري سگھن. رپورٽر جو اھو ڪم ھڪ محقق جي ڪم کان وڌيڪ اھم آھي..

اھو سچ پچ اھم آھي ته تازه ترين خبر جي سمورن ضروري پھلوئن کي رپورٽ ڪجي ۽ ڪجھ به رھجي نه وڃي.. مثال طور ايئن چئجي ته اسڪينر ذريعي ھڪ باھ لڳل عمارت جي ايڊريس جو اعلان ٿي رھيو ھجي. انتھائي گھٽ وقت ۾ اوھان پنھنجي پروگرام ۾ ننڍي وائيس اوور ذريعي نشر ڪري سگھو ٿا، جڏھن ته ھڪ محقق اڪثر ڪري پاڙيسرين جي ڪاروبار ۽ رھائش توڙي نالا ۽ نمبر حاصل ڪري سگھي ٿو، جيڪو بعد ۾ رپورٽر يا اسائنمينٽ ڊيسڪ کي منتقل ڪري سگھي ٿو. يا محقق واقعي واري ھنڌ جي ويجھو ماڻھن کي ڪجھ فون ڪالز به ڪري سگھي ٿو ۽ انھن جو موقف وٺي سگھي ٿو ته ڇا ٿي رھيو آھي. اڪثر ڪري، پاڙيسري اوھانکي لاڳاپيل عملدارن کان وڌيڪ بھتر نموني سان ٻڌائي سگھن ٿا ۽ ڪڏھن ڪڏھن ايتري تائين اوھان کي وڌيڪ دُرست ڄاڻ ڏيئي سگھن ٿا، جيڪو اصل ۾ اتي ٿي رھيو آھي. مثال طور جيئن عمارت جي ٻئين دروازي کي به باھ لڳو وئي ھجي، باھ وسائيندڙ عملو اڄ ھتي ناھي پھتو يا ايتري تائين جو ڪا بھ شيءِ نه ٿي رھي آھي. باھ لڳي چڪي آھي. وقت ۽ ڪوشش جو سوچيو، جن کي بچائي سگھجي..

          

پسمنظر

ماڻھن کي تيزيءَ سان ڳولهڻ کانسواءِ، ھڪ سٺو محقق پسمنظر کي وڌيڪ بھتر نموني تلاشي سگھي ٿو. باھ لڳل عمارت طرف واپس ايندي، محقق جلدي تلاش ڪري سگھي ٿو ته عمارت ڪنھن جي آھي، ان ماڻھو يا انھن گھڻي ۾ اھا عمارت خريد ڪئي، اھا ڪڏھن جڙي راس ٿي ۽ پراڻا مالڪ ڪير ھئا، ڪرائيدار يا ڪاروبار ڪنھن جا ھئا، جيڪي انھيءَ عمارت ۾ موجود ھئا. اھي نتيجي تي پھچي سگھن ٿا ته عمارت ۾ ڪھڙا مسئلا ٿي سگھن پيا يا ماضيءَ ۾ ڇا ھو ۽ جيڪڏھن عمارت يا ان جو مالڪ اڳ ۾ خبرن ۾ ته نه رھيو ھو. انھيءَ جاچ کي اڳتي وڌائيندي، ھڪ محقق عمارت جي مالڪ جي ذاتي تفصيلن تي به نظر وجھي سگھي ٿو..

 

ھي يا ھيءَ اھو طئي ڪري سگھي ٿو، سگھي ٿي ته ڄاڻايل مالڪ ڏيوالپڻي جو شڪار ته نه ھو يا ان جو ڪو ڏوھاري تاريخ ته نه آھي، ان يا انھن وٽ ٻي ڪھڙي ملڪيت آھي، ڇا ان يا انھن جي ڪنھن ملڪيت کي اڳ ۾ باھ لڳي آھي. ھاڻي انھيءَ معلومات کي ممڪن آھي ته جلديءَ ۾ نشر نه ڪيو وڃي پر ان خبر ۾ نيوز روم ۾ ماڻھن کي سامھون آڻي سگھجي ٿو ۽ انھن ماڻھن جو موقف اسٽوري ۾ شامل ڪري سگھجي ٿو ۽ ان خبر جي پويان پوڻ لازمي به آھي ۽ اھڙي قسم جي معلومات يا ڄاڻ صرف انھيءَ باھ لڳل يا سڙندڙ عمارت سان مشروط ناھي پر گھڻن ئي موقعن سان مشروط ٿي سگھي ٿي، جنھن کي نيوز روم روزانو جي بنياد تي منھن ڏيندو رھي ٿو. خبر بابت محقق يا نيوز تحقيق ڪندڙ جو پراثر ڪردار اھو آھي ته منجھس اھا خاصيت ھجڻ گھرجي ته ھو فيلڊ ۾ ڪم ڪندڙ رپورٽرن کي لاڳاپيل خبر جو پسمنظر مھيا ڪن..

 

جيئن ته منھنجي باس مونکي صلاح ڏني آھي ته واپار بابت راز خبر ۾ نه ڏنا وڃن، مان اتي ئي خبر روڪيندس. پر مونکي يقين آھي ته اوھان اندازو ڪري سگھو ٿا ته اھو ماڻھو ڪيتري اھميت رکي ٿو جيڪو فيلڊ ۾ رپورٽر جي مدد ڪري ٿو ته اھي ماڻھو جيڪي ساڻس ڳالھائين ٿا اھي قابل اعتبار ذريعو آھن به يا نه يا ڏوھاري آھن..

 

تفصيل

حقيقتون مقصدن کان وڌيڪ بھتر آھن جڏھن اسٽوري جي مضبوطي جي ڳالھ ھجي، ھڪ پچ، ليڊ، ٽيگ يا ھڪ دليل. مينيجر نيوز اسٽوري جي خيال کي قبول نٿا ڪن، جڏھن اھو خيال ڪو سٺو ناھي پر ھڪ مناسب خيال يا خبريت جنھن کي حقيقتن تي مشتمل امدادي معلومات سان سمجھائي سگھجي. مبھم پر دلچسپ خبر کي ھٿ ڪرڻ ۾ وقت ٿو لڳي ۽ اھي جيڪي نيوز تحقيق ڪندڙ کي مستقبل بڻائين ٿا اھي ماڻھو طبيعت ۾ پرجوش ھوندا آھن. پيشي سان سچا ھوندا آھن، مبھم حقيقتن کي ڳولڻ لاءِ اھڙا ذريعا ھئڻ گھرجن، جيڪي خبر جي تصديق، ترديد يا اسٽوري يا دليل کي وڌيڪ موثر ڪرڻ ۾ مدد ڪن. رپورٽرن ۽ پروڊيوسرن ۾ ھڪ عظيم رشتو جڙي سگھي ٿو، جيڪو ڪافي عجيب قسم جو ٿي سگھي ٿو ۽ محقق يا ريسرچر جيڪي پاڻمرادو اڪثر ڪري ڄاڻ جي کاڻ رکندڙ ھجن ٿا. اھڙي قسم جي جوڙ يا رشتي جا مثال منھنجي ھر نوڪري ۾ ھر روز سامھون اچن ٿا..

 

ڪڏھن ڪڏھن رپورٽرن کي ھڪ ليڊ اسٽوري يا خيال ذھن ۾ ھوندو آھي، پر انھن کي وڌيڪ حقيقتن جي َرورت آھي ته جيئن ھو ان کي نيوز روم ۾ مينيجرن وٽ ان اسٽوري جي اھميت پيش ڪري کين متاثر ڪري سگھي. ھڪ تعليمي رپورٽر حقيقت ۾ گھرن ۾ قائم اسڪولن تي اسٽوري ڪرڻ چاھي ٿي، پر ھر دفعي ھوءَ ان تي ڪم ڪري ٿي وري ان کي پاسي تي رکي ٿي. تنھن ڪري تحقيق ڪندڙ جي حيثيت ۾ مان اھو ڏسندس ته مان ھن کان پنھنجي مارڪيٽ جي گھرن ۾ جاري اسڪولن جا نمبر ھٿ ڪندس، اھو ڏٺو ويندو ته انھن مان ڪيترا ڪاليج وڃن ٿا ۽ عام طور تي ھلندڙ اسڪولن جي سکيا جي طريقن سان گھرن ۾ ھلندڙ اسڪولن جا طريقا موافق آھن يا نه..

ھڪ دفعي مونکي ڄاڻ ملي وئي جيڪا ھن لڳڊي رپورٽر طرفان فائيل ڪئي وئي ته اسان گڏجي اسٽوري تي ڪم ڪري سگھون ٿا.

 

ٻڌل خبرن کي چيڪ ڪرڻ وارو عمل

 تقريبن خبرن بابت ھر گڏجاڻي ۾، جيڪڏھن ڪو جملي جي شروعات ھيئن ٿو ڪري ته، اھي چون ٿا ته مون ٻڌو يا خبر ٻڌي يا مان شرط لڳائيندس. پر اوھان اڪثر ڇا ٿا ڄاڻو ته اھو ڪيترو صحيح آھي؟ حقيقت اھا آھي ته تحقيق ۾ وقت لڳندو آھي ۽ رپورٽر توڙي پروڊيوسر اڪثر ڪري پنھنجي روزمرھ جي خبرن تي ڌيان ڏين ٿا.

وقت ڏيڻ سان ھر شيءِ جي تصديق ٿيندي آھي، ان خبر جي به جيڪا گھٽين ۾ ايندي ويندي ٻڌي ويندي آھي، اھڙي خبر انھن لاءِ صرف آپشن ناھي. انکي ئي تصديق ڪرڻ تحقيق ڪندڙ جو اصل ڪم آھي. تازو ھڪ ايگزيڪيوٽو پروڊيوسر چيو ته مون ٻڌو ته ڪانگريس مين سوشل سيڪيورٽي جي مد ۾ ڪا به رقم جمع نٿو ڪريان. جيڪڏھن مون ويب تي چيڪ ڪيو ۽ اھا ڄاڻ حاصل ڪئي ته اھا افواھ اي ميل ذريعي پکيڙي وئي ھئي. ڪانگريس مين ته بلڪل سوشل سيڪيورٽي جي فارم جي مد ۾ رقم ڀرين ٿا. ھڪ پروڊيوسر اھو ڄاڻڻ پئي چاھيو ته بوب ڪيشن، اوھان ھن کي آسٽريليا جي ڪپتان طور بھتر نموني سڃاڻي سگھو ٿا، لي مارون سان گڏ ڪڏھن ورلڊ وار ٻه ۾ حصو وٺي سگھيو يا نه..

تحقيق ڪندڙ ٻڌائي ٿو ته اھو ڪوڙ آھي ۽ ھڪ افواھ به، جيڪو دي ٽونائيٽ شو ۾ مارون جي سامھون اچڻ سان شروع ٿيو. ھڪ رپورٽر اھو پڪ ڪرڻ پيو چاھي ته فلوريڊا رياست سائٽرس جي پيداوار ۾ پھرين نمبر تي آھي. اھو درست آھي. ھڪ حقيقت جنھن اسانجي اسٽوري ۾ مدد ڪئي. حقيقت ۾ انٽرنيٽ ھڪ وڏو ذريعو آھي، پر ويب تي اڪثر ڏنل معلومات ۾ غلطيون به ھونديون آھن. صحافين جي منترا اھا آھي ته جيڪڏھن اوھانجي والده چوي ٿي ته ھوءَ اوھان سان پيار ڪري ٿي، انکي به چيڪ ڪريو، جنھن کي ڪيترائي ڀيرا ورجائي نٿي سگھجي. ھڪ مڪمل محقق ھميشه ان لاءِ ميسر ھوندو آھي ته ھڪ اسٽور ڪلارڪ وانگر ھميشه ھر شيءِ کي چيڪ ڪجي. ان کانسواءِ، صحافت سچ پچ مزيدار ڪم آھي. مونکي چيو ويو ته آمريڪا ۾ ايلوس کي نقل ڪندڙن جي گھڻي اڪثريت ھوندي ته جيئن اسپونج باب اسڪوائر پينٽس قسط بابت خبر پئجي سگھي، اسپونج باب ھيملچ جي حڪمت عملي بابت سکيا ڏئي ٿو ته جيئن اسٽوري لاءِ ان ڳالھ جي خبر پئجي سگھي ته ايلوس کي نقل ڪندڙ ڪيتريون عورتون ان جھڙو لپ اسٽڪس استعمال ڪن ٿيون. جيڪڏھن نيوز روم محقق طور ۾ ڄاڻ جي کاڻ رکندڙ ماڻھو ڀرتي ڪيو ويو ته مان صحيح جاءِ تي ھوندس يا مونکي مقرر ڪيو ويندو.

Practical work carried under supervision of Sir Sohail Sangi, at Institute of Media & Communication Studies, University of Sindh, Jamshoro, Sindh Pakistan

#Fahad Janwari,  #Fahad AliJanwari